Topic: The Holidays of an Allergic
The Task:
Plan the spring holidays in the countries, where the phenological measurements in the Comenius project are done.
Use the under mentioned information and conditions.
The Conditions
- you will stay in each visited country at least 1 day
- you need 1 day for the flight from one country to another one
- you have an allergic reaction to poplar´s pollen and therefore you cannot stay in the country where the poplars are in blossom
- the holidays are 14 days long, you can plan them in March -April
- you want to visit as many countries as possible
- you are economical, you do not want to spend much money, so the flying should be as short as possible
The information
- the involved countries – the Czech Republic /CR/, Spain / Sp/, the Netherlands - Holland /N/, Latvia /L/, Hungary /H/, Norway /Nw/ /, Italy/It/
- the crow-fly distance between the airports in the involved countries in kilometres
|
CR |
Sp |
N |
L |
H |
Nw |
It |
CR |
|
1786 |
602 |
1020 |
635 |
994 |
497 |
Sp |
1786 |
|
1562 |
2782 |
2035 |
2368 |
1533 |
N |
602 |
1562 |
|
1313 |
1224 |
815 |
989 |
L |
1020 |
2782 |
1313 |
|
1212 |
852 |
1445 |
H |
635 |
2035 |
1224 |
1212 |
|
1542 |
452 |
Nw |
994 |
2368 |
815 |
852 |
1542 |
|
1520 |
It |
497 |
1533 |
989 |
1445 |
452 |
1520 |
|
- The dates of the poplars´ budding
Country |
The budding ´s dates |
Hungary |
16.3. |
Italy |
20.3. |
Spain |
27.3. |
CR |
8.4. |
Latvia |
10.4. |
Holland |
12.4. |
Norway |
16.4. |
Red -estimated
Black-real dates
- the poplars are in blossom 7 days before budding
The results :
The holidays term –
The itinerary –
The length of the journey–
The project is financed by the grant support of the Education and Culture Lifelong learning programme Comenius. The editor is responsible for the article content and the European Commission is not responsible for any use of the mentioned information.
Téma: Prázdniny alergika
Úkol: Naplánuj si na jaro prázdniny v zemích, kde probíhají fenologická měření v projektu Comenius. Využij níže uvedené informace a podmínky.
Podmínky:
- Na každou navštívenou zemi počítej alespoň 1 den pobytu
- 1 den počítej na cestu letadlem z 1 země do druhé
- Jsi alergický na pyl topolů, proto nemůžeš pobývat v zemi, když topoly kvetou
- Prázdniny dlouhé 14 dní si můžeš naplánovat v březnu - dubnu
- Chceš navštívit co nejvíce zemí
- Jsi šetrný, cestování letadlem by mělo být co nejkratší
Informace:
- Zapojené země – Česká republika, Španělsko, Holandsko, Lotyšsko, Maďarsko, Norsko, Itálie
- Vzdušné vzdálenosti mezi letišti v jednotlivých zemích v km
|
ČR |
Šp |
Hol |
Lot |
Maď |
Nor |
It |
ČR |
|
1786 |
602 |
1020 |
635 |
994 |
497 |
Šp |
1786 |
|
1562 |
2782 |
2035 |
2368 |
1533 |
Hol |
602 |
1562 |
|
1313 |
1224 |
815 |
989 |
Lot |
1020 |
2782 |
1313 |
|
1212 |
852 |
1445 |
Maď |
635 |
2035 |
1224 |
1212 |
|
1542 |
452 |
Nor |
994 |
2368 |
815 |
852 |
1542 |
|
1520 |
It |
497 |
1533 |
989 |
1445 |
452 |
1520 |
|
- Termíny rašení topolů
Země |
Datum rašení |
Maď |
16.3. |
It |
20.3. |
Šp |
27.3. |
ČR |
8.4. |
Lot |
10.4. |
Hol |
12.4. |
Nor |
16.4. |
Červeně – odhad
Černě – skutečné termíny
- Topoly kvetou 7 dní před rašením
Výsledky:
Termín prázdnin –
Trasa –
Délka cesty –
Projekt je financován z grantové podpory projektu Comenius Partnerstvi škol v rámci Programu celoživotního učení. Za obsah článku odpovídá vydavatel a Evropská komise neodpovídá za žádné případné užití zde uvedených informací.
Téma: Pozorování změn klimatu na základě GLOBE měření - extrémy
Background
Dny podle teploty vzduchu
Arktický den - maximální teplota vzduchu musí být nižší než -10°C.
Ledový den - maximální teplota vzduchu musí být nižší než 0°C.
Mrazový den - minimální teplota vzduchu musí být nižší než 0°C.
Letní den - maximální teplota vzduchu musí být vyšší než 25°C.
Tropický den - maximální teplota vzduchu musí být vyšší než 30°C.
Tropická noc - teplota v noci nesmí klesnout pod 20°C.
Otázka
Jsou extrémní dny podle teploty vzduchu častější?
Hypotéza
Vyhodnocením dat teploty měřené po dobu alespoň 15 let v programu GLOBE mohu/nemohu dojít k závěru, že počet dní s extrémní teplotou má zvětšující se frekvenci.
Postup
- Najdi v GLOBE programu 5 škol z různých (evropských) zemí , kde probíhá měření soustavně alespoň 15 let
- Stáhni data maximálních a minimálních teplot charakterizující arktický, ledový, mrazový, letní, tropický den a tropickou noc do tabulky v programu Excel
- Vytvoř samostatné grafy, které budou vyjadřovat počet výskytu daného jevu v jednotlivých letech pozorování
- Proveď Trend analýzu
Provedení
Graf
Trend analýza
Závěr
Diskuse:
Projekt je financován z grantové podpory projektu Comenius Partnerství škol v rámci Programu celoživotního učení. Za obsah článku odpovídá vydavatel a Evropská komise neodpovídá za žádné případné užití zde uvedených informací.
TOPIC: Observation of Climatic Changes Based on the Globe measurement
Methodical manual for the teachers
Goal: students check the hypothesis about the climatic changes based on the Globe measurement
Students age: 15-17 years
Time range 1 project day/6 lessons/
Form of the work: group work
Supposed knowledge and skills of the pupils /students/
- students can work in Excel a PowerPoint
- they can use the GLOBE programme data
- they know the technical terms
- they can work in groups
Aids: each student a computer with Excel and PowerPoint, teacher data projector
Part I. – revision
- The teacher regulates a discussion about weather , climate and the changes, he /she/ uses a data projector for showing the graphs, which students have in their worksheets
Part II. – the work with a worksheet
- Pupils state the hypothesis
- They learn how to work
- The teacher forms 5 groups, each group is given 1 school from Globe programme –north, south, east and west in Europe. It will be good, if the teacher knows the schools in advance, in other cases the students will spend too much time in finding the appropriate school with suitable data.
- Each group download data of average daily temperature from Globe programme of their school in last 15 years, they use the Excel table, they calculate the average month and year temperature and they will share it with the other groups.
- All groups make the graphs of the measurements of 5 schools
- All groups do a trend analysis/ another graph/
- All groups state the conclusion and the discussion/ Is the hypothesis true?/ according to the worksheet
- All groups elaborate the PowerPoint presentation
- At the end of the Project day each group demonstrate their presentation.
The pupils as well as the teacherevaluate the presentation .They takeinto theconsideration content, the form and the speech.
The project is financed by the grant support of the Education and Culture Lifelong learning programme Comenius. The editor is responsible for the article content and the European Commission is not responsible for any use of the mentioned information.
Téma: Změna klimatu podle GLOBE měření – metodický návod pro učitele
Cíl: žáci ověřují hypotézu o změně klimatu zpracováním dat z GLOBE měření
Věk žáků: 15-17 let
Časový rozsah: 1 projektový den (s prezentací 6 vyučovacích hodin)
Forma práce: skupinová práce
Předpokládané znalosti a dovednosti žáků:
- dovedou pracovat s programem Excel a PowerPoint
- dovedou pracovat s programem GLOBE
- ovládají odborné termíny v angličtině
- zvládají práci ve skupině
Pomůcky: každý žák počítač s programem Excel a PowerPoint, učitel dataprojektor
Část I. - opakování
- učitel vede řízenou diskusi o počasí, klimatu a jeho změnách, dataprojektorem k tomu promítá grafy (tytéž, co mají žáci v pracovním listu)
Část II. – práce s pracovním listem
- Žáci na základě výzkumné otázky formulují hypotézu
- Žáci se seznámí s postupem práce
- Učitel rozdělí žáky na 5 skupin, každé přidělí 1 školu z GLOBE programu – sever, jih, východ, západ a střed Evropy. Je vhodné, aby učitel znal školy předem, jinak žáci hodně dlouho hledají vhodnou školu s dostatečným množstvím dat.
- Každá skupina stáhne z GLOBE programu u dané školy průměrné denní teploty za posledních 15 let měření do tabulky v Excelu. Spočítá průměrné měsíční a roční teploty a předá je ostatním skupinám.
- Všechny skupiny vytvoří graf s průměrnými ročními teplotami všech 5 škol
- Všechny skupiny pomocí programu Excel zpracují Trend analýzu dat (další graf)
- Všechny skupiny podle pracovního listu formulují závěr a diskusi (platnost hypotézy)
- Všechny skupiny vytvoří v PowerPointu prezentaci
- V závěru projektového dne přednese každá skupiny svou prezentaci
- Žáci hodnotí své prezentace navzájem, učitel je doplňuje. Hodnotí se obsah prezentace, její forma a slovní projev.
Projekt je financován z grantové podpory projektu Comenius Partnerství škol v rámci Programu celoživotního učení. Za obsah článku odpovídá vydavatel a Evropská komise neodpovídá za žádné případné užití zde uvedených informací.
TOPIC: Observation of Climatic Changes Based on the Globe measurement
Background
Weather is the instant condition of the atmosphere above the stated place. In the GLOBE programme we describe it by measuring of current, maximum and minimum temperature, humidity, the amount of liquid and solid precipitation, air pressure, types of clouds on the sky and their coverage, contrails, wind speed. Professional meteorologists also add the information about content of pollutants in the air, the amount of stratospheric ozone, the time of sunrise and sunset, the amount of solar radiation and forecast.
Climate is the average, long-term, repeating character of weather in some specific area. Climate has changed in the past of Earth and it will change in the future. Nowadays scientists search, which climate changes occur, how climatic changes are contributed by human activity and what is the impact of these changes on the biosphere.
Picture 1: reconstruction of temperature process in geological history of Earth, inhomogeneous time line
(From Metelka, Tolasz, 2009)
Picture 2: development of temperature northern hemisphere in period 100-1991
(From Metelka, 2003)
Is it possible to observe climatic changes from the long-term measurement in GLOBE programme?
Hypothesis
I can/I cannot conclude that the atmosphere of Earth is warming up by the evaluation of data measured in the GLOBE programme for at least 15 years of daily average temperature.
Procedure
- Find 5 schools from different European countries – in GLOBE programme - ,where the measurements is consistent done at least 15 years.
- Download data of average daily temperature to spread sheet.
- Evaluate the data statistically.
- Make the graphs out of the measurements.
- Do a trend analysis.
Realization
- Graph
- Trend analysis
Conclusion
Discussion
Sources: Metelka,L., Tolasz,R,: Klimatické změny, fakta bez mýtů. Univerzita Karlova, Praha, 2009. 35 s. ISBN 978-80-87076-13-2
Graphs
The project is financed by the grant support of the Education and Culture Lifelong learning programme Comenius. The editor is responsible for the article content and the European Commission is not responsible for any use of the mentioned information.
Téma: Pozorování změn klimatu na základě GLOBE měření
Background
Počasí je okamžitý stav ovzduší nad daným místem. V GLOBE programu ho popisujeme pomocí měření okamžité, maximální a minimální teploty, vlhkosti vzduchu, množství kapalných a pevných srážek, tlaku vzduchu, druhů mraků na obloze a jejich pokryvnosti, stop za letadly, rychlosti větru. Profesionální meteorologové ještě přidávají údaje např. o obsahu škodlivin ve vzduchu, množství stratosférického ozónu, době východu a západu Slunce, množství slunečního záření a předpověď počasí.
Klima neboli podnebí je průměrný, dlouhodobý, opakující se charakter počasí v konkrétní oblasti. Klima se v minulosti Země měnilo a bude se měnit i v budoucnosti. V současné době vědce zajímá, k jakým klimatickým změnám dochází, jak ke klimatickým změnám přispívá svou činností člověk a jaký bude dopad těchto změn na biosféru.
Obr. 1: Rekonstrukce průběhu teploty v geologické minulosti Země, nehomogenní časová řada (upraveno podle Metelka, Tolasz, 2009)
Obr.2. Vývoj teplot na severní polokouli Země v období 1000-1991 (převzato od Metelka, 2003)
Otázka
Je možné z dlouhodobých měření v programu GLOBE pozorovat změnu klimatu (oteplení atmosféry)?
Hypotéza
Vyhodnocením dat průměrné denní teploty měřené po dobu alespoň 15 let v programu GLOBE mohu/nemohu dojít k závěru, že se atmosféra Země otepluje.
Postup
- Najdi v GLOBE programu 5 škol z různých (evropských) zemí , kde probíhá měření soustavně alespoň 15 let
- Stáhni data průměrných denních teplot do tabulky v programu Excell
- Vyhodnoť data statisticky
- Sestav grafy z měření
- Proveď Trend analýzu
Provedení
Graf
Trend analýza
Závěr
Diskuse:
Zdroje:
METELKA, L., TOLASZ, R.: Klimatické změny: fakta bez mýtů. Univerzita Karlova, Praha, 2009. 35 s. ISBN 978-80-87076-13-2
Projekt je financován z grantové podpory projektu Comenius Partnerství škol v rámci Programu celoživotního učení. Za obsah článku odpovídá vydavatel a Evropská komise neodpovídá za žádné případné užití zde uvedených informací.
Topic: Climagram I – methodical manual for the teachers
Goal: students can evaluate climagrams and assign them to the accurate climatic zone/biomes/
Students age: 11-15 years
Time range: 1 lesson
Form of the work: individual or group work
Supposed knowledge and skills of the pupils /students/
- The term climatic zone and biome
- Classification and parameters of the climatic zones and biomes
Aids: teacher - a computer with a data projector, interactive whiteboard,
pupil – a computer, copied /coloured/worksheet
Part I. – revision
- students/pupils/ can record the data to the worksheet and then with the help of the teacher they can check the answers
- another possibility is a common discussion over the questions , the teacher leads the discussion and the pupils write the best answers in the worksheet
Part II. – the work with the climagram
- the pupils individually or in groups fill in the data to the table. The teacher can help if necessary
- the pupils estimate the climagram data , in the table with the solution there are the exact data , which can differ a bit
|
Climagram 1 |
Climagram 2 |
Climagram 3 |
Climagram 4 |
Estimate average annual temperature |
28oC |
17oC |
26oC |
3oC |
Describe the variations in average monthly temperature during the year |
High around 27oC, almost unchanged |
November - March the highest temperature to 21oC, the lowest June –August 13oC |
Large differences, from 14oC in winter to almost 37oC in summer |
Large differences form -10oC in winter to 15oC in summer |
Calculate the total annual precipitation/the total rainfall for the year/
|
cca 2200 mm/m2 |
cca 530 mm/m2 |
cca 100 mm/m2 |
cca 425 mm/m2 |
Does the snow cover occur on the specific place? |
no |
no |
no |
yes |
How frequent are the rainfalls during the year? ? |
April-May and October-November -rainy season |
April –August more rainfall |
It does not rain in summer in practice, in the other parts of the year rarely |
Slight precipitation during the whole year, more in August and September |
Estimate where the place lies/climatic zone, biome/ |
Tropical rainforest |
Subtropical/savanna |
Subtropical/desert |
Sub polar |
Is it on the southern or northern hemisphere? |
northern |
southern |
northern |
northern |
Climagram 1 – Colombo, Sri Lanka
Climagram 2 – Cape Town, South Africa
Climagram 3 – Riyadh, Saudi Arabia
Climagram 4 – Anchorage, Alaska USA
Part III. – checking the accuracy of the data
The teacher regulates the checking the answers, if they have an interactive whiteboard they show the correct answers hidden under the blind step by step
The project is financed by the grant support of the Education and Culture Lifelong learning programme Comenius. The editor is responsible for the article content and the European Commission is not responsible for any use of the mentioned information.
Téma: Klimagram II – metodický návod pro učitele
Cíl: žáci dokáží vyhodnotit klimagramy a přiřadit je ke správným klimatickým pásům (biomům)
Věk žáků: 11-15 let
Časový rozsah: 1 vyučovací hodina
Forma práce: samostatná nebo skupinová práce
Předpokládané znalosti a dovednosti žáků:
- Pojem klimatický pás a biom
- Klasifikace a charakteristika klimatických pásů a biomů
Pomůcky: učitel počítač s dataprojektorem, popř. interaktivní tabule, žáci počítač s pracovním listem, nebo namnožený pracovní list (nejlépe barevně)
Část I. - opakování
- žáci mohou odpovědi zpracovat do pracovního listu a poté s pomocí učitele navzájem kontrolují správnost odpovědí
- jinou možností je společná diskuse nad otázkami moderovaná učitelem, žáci si pak zapíší do pracovního listu nejvhodnější odpověď
Část II. – práce s klimagramem
- Žáci samostatně nebo ve skupině doplňují údaje do tabulky. Učitel podle potřeby pomáhá
- Žáci odhadují údaje z klimagramu, v tabulce s řešením jsou přesné údaje, které se mohou mírně lišit
|
Klimagram č. 1 |
Klimagram č. 2 |
Klimagram č. 3 |
Klimagram č. 4 |
Odhadněte průměrné roční teploty |
28oC |
17oC |
26oC |
3oC |
Popište kolísání průměrných měsíčních teplot během roku |
Vysoké kolem 27oC, téměř se nemění |
Listopad-březen nejvyšší teploty až 21oC, nejnižší červen-srpen 13oC |
Velké rozdíly, od 14oC v zimě po téměř 37oC v létě |
Velké rozdíly od -10oC v zimě po 15oC v létě |
Spočítejte celkové množství srážek za rok
|
cca 2200 mm/m2 |
cca 530 mm/m2 |
cca 100 mm/m2 |
cca 425 mm/m2 |
Vyskytuje se na daném místě sněhová pokrývka ? |
ne |
ne |
ne |
ano |
Jak jsou rozloženy srážky během roku? |
Duben-květen a říjen – listopad období dešťů |
Duben-srpen více srážek |
V létě prakticky neprší, v ostatní části roku velmi málo |
Mírné srážky po celý rok, více v srpnu a září |
Odhadněte, v jaké klimatické pásu/biomu místo leží |
Tropický/deštný prales |
Subtropický/savana |
Subtropický /poušť |
subpolární |
Jedná se o jižní nebo severní polokouli? |
severní |
jižní |
severní |
severní |
Klimagram č. 1 – Colombo, Sri Lanka
Klimagram č. 2 – Cape Town, South Africa
Klimagram č. 3 – Riyadh, Saudi Arabia
Klimagram č. 4 – Anchorage, Alaska USA
Část III. – kontrola správnosti údajů
Učitel řídí kontrolu odpovědí, v případě interaktivní tabule žákům postupně ukáže správné odpovědi pod roletkou.
Projekt je financován z grantové podpory projektu Comenius Partnerství škol v rámci Programu celoživotního učení. Za obsah článku odpovídá vydavatel a Evropská komise neodpovídá za žádné případné užití zde uvedených informací.
Topic: Climagram II
Revision– Classification and parameters of the climatic zones and biomes
State the value and the changes in the average annual temperature during the year, annual precipitation, the frequency of the rainfall during the year, the differences between the northern and southern hemisphere, the differences between maritime and continental climate etc.
Climatic zones
Tropical -
Subtropical -
Temperate zone -
Sub polar zone -
Polar zone -
Biomes:
Tropical rainforest
Savanna -
Desert -
Prairie, steppe -
Temperate deciduous forest -
Temperate boreal forest, taiga -
Tundra -
Polar region
Work
Evaluate 4 climagrams:
|
Climagram 1 |
Climagram 2 |
Climagram 3 |
Climagram 4 |
Estimate average annual temperature |
|
|
|
|
Describe the variations in average monthly temperature during the year |
|
|
|
|
Calculate the total annual precipitation/the total rainfall for the year/ |
|
|
|
|
Does the snow cover occur on the specific place? |
|
|
|
|
How frequent are the rainfalls during the year? ? |
|
|
|
|
Estimate where the place lies/climatic zone, biome/ |
|
|
|
|
Is it on the southern or northern hemisphere? |
|
|
|
|
Climagram 1
Climagram 2
Climagram 3
Climagram 4
The project is financed by the grant support of the Education and Culture Lifelong learning programme Comenius. The editor is responsible for the article content and the European Commission is not responsible for any use of the mentioned information.
Téma: Klimagram II
Opakování – charakteristika podnebných (klimatických) pásů a biomů
Uvádějte hodnoty a změny průměrných měsíčních teplot během roku, celkové roční srážky, rozložení srážek během roku, rozdíly mezi severní a jižní polokoulí, rozdíly mezi přímořským a kontinentálním podnebím apod.
Klimatické pásy:
Tropický –
Subtropický –
Mírný pás –
Subpolární pás –
Polární pás –
Biomy:
tropický deštný les –
savana –
poušť a polopoušť –
prérie, step-
temperátní opadavý les-
temperátní boreální les, tajga-
tundra-
polární oblast-
Úkol:
Vyhodnoťte 4 klimagramy:
Znak |
Klimagram č.1 |
Klimagram č.2 |
Klimagram č.3 |
Klimagram č.4 |
Odhadněte průměrné roční teploty |
|
|
|
|
Popište kolísání průměrných měsíčních teplot během roku |
|
|
|
|
Spočítejte celkové množství srážek za rok
|
|
|
|
|
Vyskytuje se na daném místě sněhová pokrývka? |
|
|
|
|
Jak jsou rozloženy srážky během roku? |
|
|
|
|
Odhadněte, v jakém klimatické pásu/biomu místo leží |
|
|
|
|
Jedná se o jižní nebo severní polokouli? |
|
|
|
|
Klimagram č. 1
Klimagram č. 2
Klimagram č. 3
Klimagram č. 4
Projekt je financován z grantové podpory projektu Comenius Partnerství škol v rámci Programu celoživotního učení. Za obsah článku odpovídá vydavatel a Evropská komise neodpovídá za žádné případné užití zde uvedených informací.
Topic: Climagram I – methodical manual for the teachers
Goal: students can evaluate climagram of the closest surroundings, they make the best of the data recorded in the Globe programme
Students age: 11-15 years
Time range: 1 – 2 lessons
Form of the work : individual or group work
Supposed knowledge and skills of the pupils /students/
- they participated in the theoretical preparation for the measurement of the meteorological data in the Globe programme
- they carried/carry out the measurement in practice
- they know the technical terms
Aids: teacher - a computer with a data projector, interactive whiteboard,
pupil – a computer, copied /coloured/worksheet
Part I. – revision
- students/pupils/ can record the data to the worksheet and than with the help of the teacher they can check the answers
- another possibility is a common discussion over the questions , the teacher leads the discussion and the pupils write the best answers in the worksheet
Part II.–the work with the climagram
- the pupils individually or in groups fill in the data to the table. The teacher can help if necessary
- the teacher can substitute the given climagram of Gymnázium Kadaň by another one of the Globe programme
- the pupils estimate the climagram data , in the table with the solution there are the exact data , which can differ a bit
Part III. – checking the accuracy of the data
Theteacher regulates the checking the answers, if they have an interactive whiteboard they show the correct answers hidden under the blind step by step
The coldest month of the year |
January |
The average temperature of the coldest month of the year |
-1oC |
The warmest month of the year |
July |
The average temperature of the warmest month of the year |
19oC |
The estimation of the average year temperature |
9oC |
The rainiest month of the year |
July |
The average precipitation depth in the rainiest month of theyear |
120 mm/m2 |
The driest month of the year |
February |
The average precipitation depth in the driest month of the year |
10 mm/m2 |
Year calculation of the precipitation depth |
520 mm/m2 |
The months with snow cover |
January, February |
The month with the least cloud amount |
April |
The month with the most frequent cloud amount |
November |
Year/s/ which differ with some extreme value |
2002, floods |
How many years has the data measurement been carried out to create the diagram |
15 years |
The project is financed by the grant support of the Education and Culture Lifelong learning programme Comenius. The editor is responsible for the article content and the European Commission is not responsible for any use of the mentioned information.
Téma: Klimagram I – metodický návod pro učitele
Cíl: žáci dokáží vyhodnotit klimagram nejbližšího okolí, využijí data naměřená v GLOBE programu
Věk žáků: 11-15 let
Časový rozsah: 1 – 2 vyučovací hodiny
Forma práce: samostatná nebo skupinová práce
Předpokládané znalosti a dovednosti žáků:
- prošli teoretickou přípravou na měření meteorologických údajů v GLOBE programu
- prakticky prováděli/provádějí měření
- ovládají odborné termíny v angličtině
Pomůcky: učitel počítač s dataprojektorem, popř. interaktivní tabule, žáci počítač nebo namnožený pracovní list (nejlépe barevně)
Část I. - opakování
- žáci mohou odpovědi zpracovat do pracovního listu a poté s pomocí učitele navzájem kontrolují správnost odpovědí
- jinou možností je společná diskuse nad otázkami moderovaná učitelem, žáci si pak zapíší do pracovního listu nejvhodnější odpověď
Část II. – práce s klimagramem
- Žáci samostatně nebo ve skupině doplňují údaje do tabulky. Učitel podle potřeby pomáhá.
- Učitel může nahradit uvedený klimagram Gymnázia Kadaň jiným z programu GLOBE
- Žáci odhadují údaje z klimagramu, v tabulce s řešením jsou přesné údaje, které se mohou mírně lišit
Část III. – kontrola správnosti údajů
Učitel řídí kontrolu odpovědí, v případě interaktivní tabule žákům postupně ukáže správné odpovědi pod roletkou.
Nejchladnější měsíc v roce |
leden |
Průměrná teplota nejchladnějšího měsíce v roce |
-1oC |
Nejteplejší měsíc v roce |
červenec |
Průměrná teplota nejteplejšího měsíce v roce |
19oC |
Odhad průměrné roční teploty |
9oC |
Nejdeštivější měsíc v roce |
červenec |
Průměrné množství srážek v nejdeštivějším měsíci v roce |
120 mm/m2 |
Nejsušší měsíc v roce |
únor |
Průměrné množství srážek v nejsušším měsíci v roce |
10 mm/m2 |
Výpočet celkového množství srážek za rok |
520 mm/m2 |
Měsíce, kdy na povrchu leží sněhová pokrývka |
Leden, únor |
Měsíc s nejmenší oblačností |
duben |
Měsíc s největší oblačností |
prosinec |
Rok/y/, který/é/ se liší od ostatních nějakou extrémní hodnotou |
2002, povodně |
Kolik let bylo prováděno měření dat, z nichž byl vytvořen klimagram |
15 let |
Projekt je financován z grantové podpory projektu Comenius Partnerství škol v rámci Programu celoživotního učení. Za obsah článku odpovídá vydavatel a Evropská komise neodpovídá za žádné případné užití zde uvedených informací.
Topic: Climagram I
Climagram (also Climatograph) represents a diagram of climatic conditions on a specific place.
Revision
Express in your own words the terms:
Weather -
Current, minimum and maximum temperature -
Rain and solid precipitation -
Units indicating the quantity of rain and solid precipitation -
pH value of the precipitation -
In your opinion what does water volume 10 mm/m2 indicate -
Cloud cover -
Genus clouds -
Relative humidity -
Contrails -
Air pressure -
Climate -
Name at least 5 measurable properties of the atmosphere, which can characterise the climate -
Work with a climagram
Examine the included climagram and add the data about the specific place to the chart/table/
The coldest month of the year |
|
The average temperature of the coldest month of the year |
|
The warmest month of the year |
|
The average temperature of the warmest month of the year |
|
The estimation of the average year temperature |
|
The rainiest month of the year |
|
The average precipitation depth in the rainiest month of the year |
|
The driest month of the year |
|
The average precipitation depth in the driest month of the year |
|
Year calculation of the precipitation depth |
|
The months with snow cover |
|
The month with the least cloud amount |
|
The month with the most frequent cloud amount |
|
Year/s/ which differ with some extreme value |
|
How many years has the data measurement been carried out to create the diagram |
|
The project is financed by the grant support of the Education and Culture Lifelong learning programme Comenius. The editor is responsible for the article content and the European Commission is not responsible for any use of the mentioned information.
Téma: Klimagram I
Klimagram (také klimatograf) představuje grafické znázornění klimatických poměrů na daném místě.
Opakování
Vyjádři vlastními slovy pojmy:
Počasí –
Okamžitá, minimální, maximální a průměrná teplota ovzduší –
Kapalné a pevné srážky –
Jednotky, v nichž se udává množství kapalných a pevných srážek –
pH srážek -
Jaké množství vody si představíš pod údajem 10 mm/m2 –
Pokryvnost oblohy –
Druhy mraků –
Relativní vlhkost vzduchu –
Stopy za letadly –
Tlak vzduchu -
Podnebí (klima) –
Vyjmenuj alespoň 5 měřitelných vlastností ovzduší, které mohou klima charakterizovat :
Práce s klimagramem
Prohlédni si vložený klimagram a doplň do tabulky údaje o klimatu uvedeného místa:
Nejchladnější měsíc v roce |
|
Průměrná teplota nejchladnějšího měsíce v roce |
|
Nejteplejší měsíc v roce |
|
Průměrná teplota nejteplejšího měsíce v roce |
|
Odhad průměrné roční teploty |
|
Nejdeštivější měsíc v roce |
|
Průměrné množství srážek v nejdeštivějším měsíci v roce |
|
Nejsušší měsíc v roce |
|
Průměrné množství srážek v nejsušším měsíci v roce |
|
Výpočet celkového množství srážek za rok |
|
Měsíce, kdy na povrchu leží sněhová pokrývka |
|
Měsíc s nejmenší oblačností |
|
Měsíc s největší oblačností |
|
Rok/y/, který/é/ se liší od ostatních nějakou extrémní hodnotou |
|
Kolik let bylo prováděno měření dat, z nichž byl vytvořen klimagram |
|
Projekt je financován z grantové podpory projektu Comenius Partnerství škol v rámci Programu celoživotního učení. Za obsah článku odpovídá vydavatel a Evropská komise neodpovídá za žádné případné užití zde uvedených informací.